dilluns, de novembre 15, 2010

De kilos i kibis

Quina capacitat té el vostre ordinador? La sabeu? Si mireu l’etiqueta, desxifreu el llibre d’instruccions o feu cas de la propaganda potser us fareu una idea de quantes giges disposeu. Tot i així, el més segur és que en realitat us esteu enganyant. Això és poc rellevant per la majoria d’usuaris que només demanem que l’aparell s’encengui sense problemes i es pengi poques vegades, però pels entesos en el tema això de quantificar la capacitat de l’ordinador pot causar uns embolics una mica desconcertants.

Per exemple, és freqüent tenir un llapis de memòria de, posem, 1 Giga de capacitat. Molts pensarem que una giga són mil megas i per tant, seran un milió de kilos. De manera que a la butxaca portaríem mil milions de bytes, cosa que segurament no és del tot certa.

El problema (a part de l'embolic pel fet que 1 byte són 8 bits) és decidir que vol dir el prefix “kilo”. Sempre hem aprés que en el sistema internacional de mesures, “kilo” es fa servir per expressar mil unitats del que sigui. Per tant, és perfectament assenyat pensar que un kilobyte són mil bytes. Però en realitat són 1024. Hi ha un parell de motius, i un d’ells és que els bytes no són unitats del Sistema Internacional, de manera que no cal pressuposar que els prefixes s’apliquin en aquest cas amb el mateix sentit.

En informàtica les coses és fan en el sistema binari, de manera que les unitats no creixen de deu en deu sinó de dos en dos. Per tant enlloc de ordenar les coses segons la seqüència 1, 10, 100, 1000,... es fa 2, 4, 8, 16, 32, 64, 128, 256, 512, 1024,...

I aquesta xifra, 1024, en ser tant propera a 1000 és la que es va anomenar kilobyte. Sembla que no vindria d’aquí perquè la diferència és petita, de només el 2 %. Una suposició que cap professor de matemàtiques acceptaria, és clar. Però a més, resulta que a mida que les memòries dels ordinadors han anat creixent la diferència entre el que pensem que vol dir el prefix i la realitat es fa cada vegada més gran. Una mega no són un milió de bytes sinó, un milió quaranta vuit mil i escaig. Un increment del 5 %. En una tera l’error ja és del 10 % i quan arribin les yottes tindrem una diferència del 21 % (i per les xones ja fregarem el 25 % d’error).

Això pot portar més embolics dels que sembla. Per exemple, un kilo són 1024 bytes de capacitat, però si parlem de transferències, parlar d'un kilo per segon (k/s) vol dir 1000 bytes (i no 1024) per segon. Hi ha fins i tot qui ha acabat als tribunals ja que la capacitat que li donaven no era la que deien que li donaven. Normalment semblaria que no hi ha problema perquè en tenim més de la que sembla, però alguna vegada algun fabricant ha fet servir els kilos com valor 1000, mentre que el comprador esperava els usuals 1024.

Per aclarir això s’ha proposat la solució de muntar una nova nomenclatura aplicable a la informàtica i que definiria les xifres en sistema binari. Així 1024 bytes ja no seria un kilo sino un kibi (símbol Ki), les megas serien mibis (Mi), les gigas gibis (Gi) i els teras tebis (Ti). Enlloc de 1 kilobyte tindríem un kibibyte, que serien exactament 210 bytes o 1024 bytes. La idea no és dolenta, però les costums costen de modificar i de moment no sembla que tingui gaire èxit, al menys entre els usuaris normals.

I és que si a mi em parlen de kibis, el que em ve al cap és una fruita i no un ordinador. També podria ser un ocell, però per això em caldria ser de Nova Zelanda.

Ja ho sé. No és el mateix kibi que kiwi, però a la pràctica...

14 comentaris :

Sergi ha dit...

Si fem una enquesta, jo sóc dels que ha pensat en l'ocellot de Nova Zelanda quan ha llegit això dels kibis. Per altra banda, m'ha fet gràcia aquesta nova nomenclatura. Mibis, tebis... em fa riure.

Tinc un amic informàtic (tots en tenim un) i em té al cas de la manera com funcionen els ordinadors, i això del sistema binari té tela. Per descomptat, no entenc ni la meitat de coses que m'explica. I al final, dono gràcies de ser un usuari descerebrat i que se m'engegui l'ordinador cada matí sense preguntar-me què li cap i què no.

Carquinyol ha dit...

Sembla ser que aquesta 'polèmica' ja circula des de fa temps entre els informàtics (jo també tinc un amic informàtic...), de fet hi havien fins i tot llistes d'empreses per les quals els Gb eren de 1000 Mb, això es donava sobretot amb la capacitat dels disc durs.

I parlant de comunicacions s'ha d'afegir una volta més al problema, ja que es pot fer referència a kilobits per segon (Kbps) o kilobytes per segon (KBps) i encara que no ho sembli hi ha una 'petita' diferència: un Kbps són 1000 bits per segon i un KBps són 1024 bytes per segon !!

De la nova nomenclatura no havia sentit a parlar, i realment a mi em deixa un mica 'tebi'... (kibibyte.. mare meua quin nom...)

Joana ha dit...

Jo tinc un cunyat informàtic i ja hem desistit tots dos, un d'explicar i l'altre de preguntar. Quan veig que el disc dur extern és de 500Gigas només sé i penso que molt probablement no me l'acabaré mai. Als usuaris normals, només ens interessa saber que la capacitat és prou per anar guardant les fotos i pelis. Perquè mira que són raros els informàtics, no es podrien expressar en el sistema mètric internacional?

Laia ha dit...

Ai, quin mareig de nomenclatura! No ho sabia pas que ho volien canviar. Ni tan sols havia sentit la paraula yottes mai de la vida...
Amb això de que no t'ho acabes mai, que diu la Joana... temps al temps! Al principi en un pen de 512 Mb recordo que m'hi cabien vàries coses! I ara... el de 4 gB de vegades se'm fa petit.

Jo sóc de les fruiteres, amb això del kibi ;)

Dan ha dit...

XeXu. Si que fa riure la nomenclatura, però tot es questio d'acostumar-s'hi.

Carquinyol. Una Giga de 1000 Mb enlloc de 1024? Si es que els fabricants la saben molt llarga.

Joana. Realment, al final nomes volem que funcioni sense problemes (que no es poc)

Laia. Com? No coneixies les yottes? Doncs prepara't, que poc despres tindrem ordinadors amb xones i amb tetes (i no faig broma!)
Ai aquells temps que comprabes un ordinador de 500 Kb i et deien que perque volies tanta memoria!

Clidice ha dit...

Potser perquè em moc entre un munt d'informàtics que no hi he vist mai cap problema. És més ells, i jo, fan servir sense cap problema l'abreviació "k" quan parlem de milers o milions (kk) de qualsevol cosa, fins i tot el preu d'una casa si s'escau, sense perdre mai la consciència dels 1024 informàtic. A mi aquestes propostes em fan riure, perquè no podria dir un "kibi" sense trobar-ho una mica ridícul.

Júlia ha dit...

I parlant d'amics informàtics... L'altre dia em van dir que per cada consulta a un amic informàtic, mor un gatet xDDD

Unknown ha dit...

Potser és que en realitat són el mateix ...

Per cert, sóc informàtic i no crec que aquest sistema tingui gaire futur, i lo dels gatets és cert ;)

Dan ha dit...

Clidice. He he. Vigila perquè de vegades els informatics et colaran 1000 per 1024, que son molt pillos!
I si. realment costarà dir kibis (o tebis) sense riure.

Júlia. No pot ser cert. Els gats ja s'haurien extingit!

gibon. Ei! Aquest dibuix es MOLT bo! El futur d'aquest sistema... potser quan les diferencies siguin realment importants. En teras o petas encara no es nota massa, però quan arribem a les iottes o zetas si que caldrà posar-hi una solució (els kibis o una altra)

Brian ha dit...

Això no ens passaria si en lloc del sistema decimal en tinguéssim un de més "racional", com ara el octal o el hexadecimal :)

Jo, que vinc de sector industrial, i que tota la vida m'he hagut de manegar amb tota classe de sistemes de unitats (angleses, americanes, mètriques...) amb taules de equivalències amunt i avall, ja no em ve d'aquí.

Dan ha dit...

Brian. Uf. Els sistema dels americans si que es aberrant. Aquest dels kibis fa gràcia però al menys té una certa lògica i mètode. Però les iardes, polsades i galons no es poden agafar per enlloc.

Assumpta ha dit...

Ai, fa molts anys (molts!!... potser més de 25) vaig fer un curset d'informàtica (encara ens parlaven de les fitxes perforades i ens van ensenyar una mica de programació en Basic... Basic? es deia Basic? ara em "sona" raru, explicar una mica com anava el Cobol... que ara també no sé si ho dic bé) però res, que recordo tot això dels 1024 i tal... curiós :-)

Després durant uns anys no vaig fer servir res d'allò i quan vaig necessitar utilitzar un ordinador el que havia après, evidentment, no servia per a res... o potser sí, sempre em vaig quedar amb la idea claríssima que pels ordinadors tot era o blanc o negre, o sí o no i que si anaves provant al final les coses sortien...

Jo he pensat en el Kiwi!!! :-)))

Ostres, fa un Mestral que fa por... deixo constància històrica aquí. Reus, 16 de novembre de 2010 a les 0:41

Dan ha dit...

Basic! I Cobol! Aquest era el de la tortuga? O era el Logo? Buf com passa el temps...

Assumpta ha dit...

Tortuga? Hehehe si ja no recordo res de com es feia!! Només tinc la vaga sensació que el BASIC era molt senzill (o sigui, bàsic hehe) i el COBOL no s'entenia massa bé :-))

Eren llenguatges de programació, però jo no en sabia, eh? Només vaig aconseguir que un ordinador sense disc dur que tenia mon germà, quan jo entrava em digués "Com et dius?" i jo escrivia "Assumpta" i em responia "Hola Assumpta!" perquè havia fet un mini programet en el que li havia donat la instrucció de que escrivís "Hola" seguit de la paraula que era resposta de l'anterior pregunta :-)))

Aquesta ximpleria és l'únic que recordo del BASIC :-DD