dimarts, de novembre 16, 2010

Testicles, postures i ordinadors.

“Sóc una oficial de la Força Aèria igual que vostè, Coronel. I només perquè els meus òrgans reproductius són a l'interior en comptes de l'exterior no significa que no pugi fer la feina tant bé com vostè”.

Aquesta és una de les frases més recordades de la sèrie de ciència ficció “Stargate SG1”. La deixa anar la Capitana Samantha Carter a l’emblemàtic coronel Jack O’Neil la primera vegada que es troben. Segur que moltes dones l’han pensat en més d’una ocasió.

En tot cas, això de tenir els testicles a l’exterior, a més de relativament incòmode, definitivament arriscat i estèticament discutible, resulta estranyament imprescindible per mantenir la fertilitat dels mascles de la majoria dels mamífers. Això és perquè la fabricació d’espermatozoides cal fer-la a una temperatura inferior a la de l’interior del cos.

Els detalls són curiosos, però les conseqüències en el cas dels homes moderns resulten previsibles. Aproximadament la mitat dels cassos d’esterilitat que consulten les parelles als metges tenen un origen en l’home. I en ocasions el problema està en efectes secundaris de la vida moderna que, literalment, “escalfen” els testicles i fan que la espermatogènesi se’n ressenti.

Hi ha estudis que indiquen aquests problemes. Per exemple, s’ha analitzat com es modifica la temperatura dels testicles depenent de factors com el fet d’anar vestit o la postura en que ens posem. Els resultats són previsibles, però calia quantificar-los. Per exemple, la millor temperatura és despullat i dempeus. Lògic, però definitivament poc pràctic i gens aplicable a la vida moderna. El fet d’anar vestit ja fa que, independentment de la posició la temperatura augmenti en més d’un grau. I encara que sembli poc, no és pas menyspreable.

La posició també afecta la temperatura. Dempeus o en posició supina trobem les temperatures més baixes, però asseure fa que la temperatura augmenti. Una mica si és amb les cames separades i molt si creuem les cames. Al final, un paio despullat i dempeus té una temperatura escrotal de 32,9 °C, mentre que si està vestit i assegut amb les cames creuades la temperatura arriba als 34,7 °C.

Això pot ser important? Doncs en condicions normals potser no massa, però si algú ja va justet d’espermatozoides, afegir-hi una dificultat causada per l’excés de temperatura pot marcar la diferència.

Altres casos més notables serien coses com abusar de les saunes. Sessions de més de trenta minuts amb massa freqüència poden causar directament esterilitat transitòria en els homes.

Però ara n’ha sortit una altre que està relacionada amb les tecnologies modernes. Resulta que fer servir ordinadors portàtils també escalfa els “cataplins” més del que seria desitjable.

El problema és que de vegades per treballar amb un portàtil el que fem és simplement posar-lo a sobre les cames (Per això en anglès en diuen un “laptop”, literalment “sobre la falda”). Però els portàtils generen una quantitat important de calor. I això fa que s’escalfi notablement la superfície on estan situats. Si part d’aquesta superfície coincideix amb els testicles, dons la temperatura augmenta d’una manera notable.

Poca broma perquè acaben de publicar un treball on mesuren aquest efecte i troben que el fet de tenir el portàtil a sobre fa que la temperatura escrotal augmenti gairebé un grau més (a part de l’augment per estar assegut i vestit).

Per tant, nois, cara a cuidar el correcte funcionament dels nostres apreciats “òrgans reproductius situats a l’exterior”, millor posar el portàtil sobre una taula i treballar amb les cames discretament obertes. (O millor encara, així).

13 comentaris :

Carquinyol ha dit...

El que toca ara es fer una normativa per a que els fabricants de portàtils evitin aquest efecte 'ou cuit'. Podrien fins i tot posar un logotip com aquell d'un arbre verd que tenien els monitors fa uns anys !!

PS: Jo sempre he preferit els sobretaula!

Alnair ha dit...

Al final tots amb xilaba i sense calçotets. O amb uns calçotets convenientment foradats. :-D

Matgala ha dit...

Em feia por obrir l'últim link... fins que he vist que era justament com ho faig jo quan he d'estar asseguda a terra :-D

És bo de saber... per algun dia, ja saps :-P

Clidice ha dit...

I qui deia que amb aquesta humanitat no funcionava la selecció natural? En som massa no? doncs apali! una apple-selecció i a regular la població! ;P si és que ja ho diuen: la natura és sàvia, i el silici també. :D

Per quant un estudi formal dels efectes de l'escalfor dels portàtils a les varices o a la cel·lulitis? Pfff, masclistes! ;P

Dan ha dit...

Carquinyol. Tremolo en pensar el logo que hi posarien!

Alnair. Doncs mira, còmode si que ha de ser. Excepte per jugar a futbol.

matgala. Uf, jo no soc tant flexible. Deu ser l'edat.

Clidice. Ep! Que si que s'han fet estudis d'aquests. Ja els comentaré un altre dia, dona!

Arcangelo ha dit...

Ahir després de molta estona cercant conexió wifi vaig acabar assegut amb el portàtil a la falda en una cadira amb braços que m'impedia obrir les cames... I m'hi vaig estar dues hores ben bones perquè necessitava internet per tal de coordinar-me amb altra gent... Buff, com diu aquell de l'APM, estic una mica cagat.

Brian ha dit...

Jo, per més "laptop" que sigui, si no és damunt d'una taula no hi se treballar.

Laia ha dit...

uix, doncs a mi sí que m'és molt còmode tenir-lo sobre les cames :S Per la viabilitat dels meus espermatozoides em sembla que no m'he de preocupar, però per això que diu Clídice de les varius i aquestes coses... estarem atentes!

Dan ha dit...

Arcangelo.Home. Dues horetes no son greus, suposo. A no ser que vulguis fer un fill aquesta mateixa setmana...

Brian. A mi em passa el mateix. Sobre la taula i amb un ratolí com Deu mana.

Laia. No. per la teva espermatogènes pots estar tranquila. Algunes vegades sou les noies les que no heu de patir.

Clidice ha dit...

I ara que hi penso, com està de moda per lligar dir que un s'ha fet la vasectomia, potser més d'un anirà "per feina" tot dient: "nena, que tinc un portàtil!" ^^

Assumpta ha dit...

Ostres, a mi posar-me el Netbook damunt la falda em molesta moltíssim per l'escalfor que desprèn... i a l'hivern encara, però a l'estiu, impossible... Així que la lògica em diu que als homes també us hauria de molestar... bé, suposo que a ningú li passa pel cap posar-se una manteta damunt quan fa calor :-))

M'ha fet gràcia el comentari de la MATGALA perquè jo també he pensat "ai, a veure què hi haurà sota aquest link" hehehe i era una imatge simpatiquíssima ;-))

Res, res, una tauleta o el braç del sofà si es prou ample i ens posem una mica torts ;-))

El porquet ha dit...

Osti, ara mateix acabo de posar el portàtil sobre la taula...

Dan ha dit...

Clidice. Vasectomia per lligar? Si que va desesperat el personal...

Assumpta. Que malpensades que sou. Pobre de mi. Si sempre poso imatges angelicals.

Mr. Missis. Ben fet. Millor prevenir que curar.