Aquesta característica la tenen tots els objectes i es pot determinar amb un paràmetre que s’anomena albedo. L’albedo és senzillament la relació que hi ha entre la radiació que arriba a un objecte i la que reflecteix aquest objecte. Aquest valor pot variar molt segons la superfície. La neu té un albedo molt gran, mentre que la superfície d’una carretera recent asfaltada el té molt baix. A la carretera, tota la radiació que arriba és absorbida, mentre que la neu reflecteix quasi tota la que li arriba. Per això ens cremem fàcilment quan som a la neu. Les radiacions ens arriben del cel, però també reflectides des de la superfície nevada.
Quan es calcula l’albedo mitjà de la Terra trobem que és del voltant del 35 %. I aquest valor és important, perquè participa en l’equilibri climàtic del planeta. Però aquest valor és només una mitjana. L’albedo dels oceans és força més baix ja que són foscos i absorbeixen molta radiació. Per altra banda, els núvols contribueixen molt a augmentar l’albedo. Els deserts tenen un valor alt mentre que els boscos el tenen més baix.
Semblaria que l’efecte de la llum rebotada no hauria de ser gaire important, però això no és així. A Almeria ha canviat l’albedo en els darrers anys. El que abans eren terres de conreu ara s’han transformat en hivernacles que ocupen una extensió enorme. Aquests hivernacles són clars i han fet augmentar l’albedo local en un 9 %. Doncs junt amb aquest augment ha tingut lloc un descens de la temperatura mitjana. En realitat és l’únic indret de la península on la temperatura ha baixat aquesta dècada.
Una dada molt important és que la diferència entre els albedos de la neu i del mar és enorme. Fins un 90 % la neu i tant sols un 10 % l’aigua. Això vol dir que un 90 % de la radiació que rep l’Àrtic és reflecteix, però que si es fon i es transforma en oceà, únicament reflectirà el 10 % de la radiació. La resta el que farà serà incrementar l’energia en forma de calor dels oceans.
Per això resulta inquietant el desglaç de l’Àrtic. A més del canvi en els corrents marins i de l’augment de la temperatura global, el desglaç farà que es perdi superfície blanca que serà substituïda per una de fosca. Com a resultat, l’albedo disminuirà, la Terra captarà encara més energia del Sol i l’escalfament s’accelerarà encara més. Això farà que es fongui més gel, que l'albedo disminueixi i que el planeta s'escalfi més, de manera que el gel encara es desfarà més...
Aquesta és la mena d’efectes que més amoïnen als climatòlegs. Aquells processos que quan comencen tenen tendència a alimentar-se a si mateixos i agafar més i més importància cada dia que passa. Sobretot perquè al principi passen desapercebuts, però quan es comencen a notar ja resulten imparables.
Per això s’ha proposat que una manera senzilla de lluitar contra l’escalfament global seria simplement augmentar la superfície blanca del planeta. Per exemple, pintant els edificis de blanc. Aquí ens sembla una obvietat, però a molts indrets seria una novetat. Fins i tot hi ha qui ha proposat pintar les carreteres de blanc.
En tot cas, aquesta és una mena de mesures que resulten fàcils, econòmiques i que tenen un cert impacte. No es pot demanar més.
11 comentaris :
A més a plé estiu (juliol i agost) no cultiven res ja que fá massa calor i ja hi ha productes a altres llocs, i per protegir el plástic els pinten de blanc (blanquear en diuen) i al septembre els renten per tal que deixin passar la llum un altre cop. De manera que en els mesos de més calor l'efecte es més important.
Salutacions des d'Almería.
T'anava llegint i just anava pensant això de pintar les carreteres de blanc... encara que això pot portar altres problemes, no? Segurament dificultarà la conducció i, potser, afectarà a les espècies animals dels voltants. Tampoc tinc jo molt clar com quedarien les blanques carreteres després de patir el fregament de milers de neumàtics negres...
Entenc als climatòlegs, aquests processos que es retroalimenten fan molta por, ja que es poden fer incontrolabes i impredictibles en un obrir i tancar d'ulls.
fcasarra. Doncs mira per on i segurament sense voler, han generat un sistema de termostat local per al clima.
Carquinyol. Potser no cal que siguin del tot blanques. Amb que fossin menys fosques ja es ntoaria. A molts llocs no son negres sinò de color ciment. Gris claret.
doncs a mi amb això de les carreteres blanques el primer que m'ha vingut al cap un pensament gore, com quedarien després d'atropellar un gat o un conill...? si ja és fastigós ara.
Sempre que et visito, aprenc alguna cosa...
Ja veus, alguns ens agafem als fets tangencials del post, com les carreteres. Evidentment de blanc no serien gaire segures perquè enlluernarien massa i, a més, m'hauria de canviar el color del cotxe, que ara és blanc. Més seriosament, el que s'hauria d'eliminar és el color negre i semblants en els cotxes. I les ratles de les carreteres haurien de ser grogues, com quan fan obres, perquè les blanques en dies de pluja pràcticament no es veuen.
Bé, quan facis algun post sobre el transit i la seguretat viària ja continuaré.
En les cases, potser la gent no hi pensa, simplement és així, les cases de poble de mar són blanques perque fa bonic i les de muntanya són de pedra pel mateix. però si que el que tothom pensa és amb la roba, a l'estiu de blanc que és més fresc i no de negra. El tema de la pintura dels cotxes me la prenia més en conya, que no seria per tant, però quan ara em vaig canviar el cotxe, si es nota, l'altre era un color crema i ara és blau marí i poc poso la calefacció a l'hivern, si fa sol. Ara, tampoc m'imagino els pobles de les Svalvards pintant les cases de blanc, el fred que passrien dins de casa!
Acabo de veure el meu puntet al mapa. Si no tenies cap visita des d'aquest país, ara en tens una :-D
L'altre dia pensava en això de la temperatura, i amb la gent blanqueta que es crema... Si tu tens la pell blanca, no absorveixes tant de calor com algú que tingui la pell fosca. Llavors, com és que es crema el de la pell blanca i no el de la fosca? Perquè la calor reflectida es reflecteix sobre la pell i es va acomulant?
Dic el mateix que altra gent: les carreteres blanques no farien que ens enlluernéssim? Encara que només fos de nit...
Ah! I per què no posen més hivernacles? Jeje.
Jpordi Casanovas. Ecs! Quines coses de pensar. Gore gore!
Joana. Ja serà menys! :-)
pere. Carreteres grises, ratlles grogues i cotxes blancs. I tot per lluitar contra l'escalfament global!
Joana. En el cotxe, el tema del color i la calor no és irrellevant!. I com no fem alguna cosa, aviat les pintaran de blanc per protegir-se de la calor a les Svalvards!
matgala. No no. Aquest es un altre tema. Si tens la pell blanca, la radiació pot penetrar més profundament i danyar la capa interna de la pell. La melanina que enfosqueix evita el pas de la radiació cap a l'interior.
Una altra cosa greu és que si ens quedéssim sense gel no només baixaria l'albedo si no que tota l'energia absorbida serviria per augmentar la temperatura.
En el cas del gel ara s'està invertint en canviar de fase (calor latent) és a dir que encara seria pitjor...
No se us escapa res als físics. No hi havia penat en el canvi de fase, però tens tota la raó. Sense el gel, més energia disponible per escalfar el que sigui
Publica un comentari a l'entrada