divendres, de gener 20, 2006

Palet de tambor

L'escena l'hem vist en moltes pel.lícules. Una habitació d'un motel, senyals de violència, restes de sang... El policia avisa als "nois del laboratori" perquè ho analitzin. Poques escenes desprès algú li passa un informe i diu: "La sang pertanyia a una dona". De jove em preguntava, com dimoni podien saber-ho? Perquè parlem de molt abans que es disposés de mètodes per analitzar l'ADN.
Doncs fàcil: Calia buscar els "palets de tambor".
La sang contè sobretot glòbuls rojos (eritròcits), que son els que li donen color vermell, i tambè un nombre menor de glòbuls blancs, (leucòcits, limfòcits, monòcits,..). I resulta que en un 5% d'aquests, es pot observar al microscopi una curiosa estructura, semblant a un palet de tambor,... i que tant sols tenen les dones.
Com ja sabeu, en els humans el sexe depend del tipus de cromosomes que tinguem. Si tens un cromosoma X i un altre de Y, ets un mascle. Si en tens dos de X ets una femella. Fàcil. Però resulta que els cromosomes son bàsicament l'ADN ben empaquetat. I estem dissenyats per fer servir la quantitat d'informació que hi ha en les cèl.lules, ni més ni menys. La síndrome de Down no és sinò la presència de un cromosoma de més. Quan passa això, les cèl.lules fabriquen un excès de alguns productes i l'equilibri del sistema es trenca.
I aquí hi ha un problema. Les dones tenen dos cromosomes X mentre que els home sols en tenen un. Uns o altres deuen estar descompensats. (Segur que ara tots heu pensat que evidentment el descompensat es l'altre sexe!).
Doncs no. La naturalesa és savia, com deia la iaia, i tant homes com dones tenim la mateixa quantitat d'ADN funcionant. El que passa és que normalment l'ADN no està empaquetat en un cromosoma sinò que està escampat per dins la cèl.lula per poder fer la seva feina. Quan es mira una foto de cèl.lules, els cromosomes sols es poden veure quan la cèl.lula s'està dividint. Però en el cas de les dones, un dels dos cromosomes X no es desempaqueta mai, es queda compactat i inactiu sempre. De manera que tant homes com dones tenen un únic cromosoma X funcionant.
I és l'altre cromosoma, el que sempre està empaquetat el que apareix en les fotos de microscopi com un "palet" dins d'algunes cél.lules, si la sang pertany a una dona. De fet, també es coneix amb el nom de "Corpuscle de Barr", però a mi sempre m'ha fet més gràcia l'altre nom.
I això explica algunes curiositats, com el fet que si un gat te tres colors... segur que és femella! (però això ja ho comentarem un altre dia)

5 comentaris :

Anònim ha dit...

Havia llegit de l'Asimov (que vaig publicar a un article meu), que el fet que les dones tinguin dos cromosomes X fa que certes enfermetats les puguin transmetre però no patir-les. Potser algun dia ens podries parlar una mica i profundir una mica més.

M'ha agradat molt el teu article, com ja ve a ser costum. Es perillós llegir-te: m'estàs despertant més curiositat de la que ja tenia per la biologia.

Salut!!

Anònim ha dit...

Hola Dan!! Gràcies per citar la meva foto ;-)!! Parlant de les gates tricolor, què mítiques les "Calicó" :P, a Genètica sempre ens posaven els mateixos exemples en parlar d´herència lligada al sexe... un dia també podríem parlar del possible curs evolutiu del cromosoma Y, que potser algun dia pot arribar a desaparéixer (o no, els camins de l´evolució són inescrutables...). Petons cel.lulars!!

Dan ha dit...

Gracies omalaled. Els cromosomes donen molt de si. S'em deuen notar les arrels biològiques.

Nica! No fotis! Si desapareixen els cromosomes "Y" les dones us avorrireu molt!! ;-)
La foto... es que es una passada de maca.

Anònim ha dit...

Dan, m'agrada molt passejar cada dia pel teu blog; si bé són temes que em queden molt lluny (tan lluny gairebé com els diamants de Neptú)tens una forma d'explicar-ho que ja m'agradaria que molts dels meus professors haguessin estat tan didàctis i amens. Gràcies

Dan ha dit...

Caram! Gracies!
...em posare vermell ;-)