dilluns, de setembre 29, 2008

Més a poc a poc

La ciència és una cosa relativament senzilla quan es mou en aspectes conceptuals i de teories. Discussions entre erudits, interpretacions de dades i construcció de teories més o menys encertades. Tothom es mira el tema des d’una certa distància, donant per cert que els que parlen tenen coneixements, experiència i dades que els confereixen una certa autoritat. I normalment és cert. Sempre en sap més un expert en un tema que no pas els que tenim alguna idea general, però no som experts.

Ara bé. Quan es passa de les teories a l'aplicació pràctica, a la vida real, és interessantíssim la quantitat d’experts que surten de sota les pedres per opinar i criticar els suggeriments dels que fins aleshores havien sigut considerats entesos qualificats. I amb això no vull dir que no es pugui opinar de tot ni que els experts no la caguin amb una certa freqüència. Tan sols apunto que trobo divertides moltes “cartes dels lectors” que surten als diaris. Especialment el to pontificador que fan servir.

Per això m’han divertit molt les reaccions que s’han publicat a la norma aprovada fa uns mesos que restringia la velocitat als accessos a Barcelona a 80 km/h. Sobtadament tothom era expert en tràfic, consum de carburant dels vehicles i taxes de sinistralitat. I moltes veus van posar el crit al cel criticant, per ineficient, aquesta mesura. Alguns auguraven major consum de combustible (i, per tant, més contaminació) en tenir que circular amb marxes més curtes. Altres pronosticaven un augment dels embussos ja que, en anar més a poc a poc, els cotxes estarien més estona a la carretera contribuint a col·lapsar-les.

De totes maneres sospito que el que passava en general era, simplement, que toca els nassos anar a 80 km/h per una autopista quan fa estona que vas a 120 km/h (o més).

Reconec que al principi no veia clara la qüestió. Però quan vaig buscar una mica d’informació, de seguida vaig comprendre que el control del tràfic és un tema molt complicat que no es pot valorar amb dues opinions aparentment assenyades ni amb una única teoria. A la pràctica els models que es fan servir apliquen teories de la dinàmica de fluids, del tràfic d’informació, de la psicologia dels conductors, de la mecànica dels motors i d’un grapat de factors més que fan que controlar el flux vial sigui una empresa extremadament complexa.

Al final, el millor ha sigut fer la prova. I el resultat sembla que no ha sigut dolent. El nombre d’accidents mortals, i sobretot el de ferits greus, s’ha reduït considerablement. I això per si sol, ja justifica la mesura. En canvi, la contaminació no ha baixat tan com es preveia. Hi ha qui veu un fracàs en això, però aconseguir que deixi d’augmentar i que disminueixi, ja és un factor positiu.

Però, per a mi, el més curiós han sigut dos factors subjectius completament i per tant, sense cap valor científic.

El primer és que ara tinc la sensació que els accessos a la ciutat són més fluids. Tots anem més lentament, però la resultant és que no hi ha embussos. Potser la mecànica de fluids en tingui l'explicació. Un corrent d’aigua es mou molt millor mentre manté un règim laminar. Si la velocitat augmenta hi ha el risc que apareguin turbulències, i aleshores el resultat global és que es trenca el ritme suau que portava i el flux se’n ressenti. En el cas dels cotxes, si tots anéssim en plan flux laminar a 120 km/h aniríem més de pressa mentre no passi res, però qualsevol alteració, que a velocitats menors no tindria efecte, pot distorsionar el tràfic creant un embús.

És allò que diem que si un conductor toca lleugerament el fre i s’encén el llum, encara que no freni de veritat, uns quants cotxes enrera acaben aturant-se perquè cada conductor frena una mica més per si de cas. I és que a mida que augmenta la velocitat el caos entra més fàcilment.

L’altre és la contradicció entre els sentiments i les dades. Reconec que és una mica irritant frenar i anar a 80 km/h. Ja ets a prop del final del viatge i tens ganes d’arribar. Anar més lent eternitza el final. Però ho fa realment?

Setze quilòmetres a 120 km/h es fan en vuit minuts, mentre que si vas a 80 km/h trigues dotze minuts. La diferència és únicament de quatre minuts! Això, en un viatge llarg, és prou irrellevant. I a sobre, amb menys probabilitats d’embussos. De manera que és un problema més psicològic que de temps.

Però aquí hi ha la clau. Els sentiments ens diuen que ens estan limitant la manera de conduir i que triguem més. Un fet que ens molesta. I enfront d’un sentiment les dades objectives hi tenen poc a fer.

Encara que insisteixo: Si aquest any el nombre de morts i de ferits greus ha disminuït gràcies a la mesura, benvinguda sigui. I de pas, potser sigui un bon moment per començar a habituar-nos a un ritme de vida més pausat, que sempre és més saludable.

Ben mirat, encara em puc permetre trigar quatre minuts més.

12 comentaris :

Carquinyol ha dit...

Jo penso que potser es critica tant allò de la contaminació perquè és la part més feble del raonament i per on es pot atacar més fàcilment la dispossició. Sembla clar que si limites la velocitat és molt probable que la circulació sigui més fluida i segura... encara que clar, extrapolant, si la limitem a 0 km encara hi haurà menys accidents !! ;)

fcasarra ha dit...

L'altre factor que emprenya, es que fora d'hores punta, quan no hi ha problemes de fluidès i la posibilitat d'accidents baixa molt, el límit segueix sent de 80 km/h.

Joan Ayats ha dit...

Em sembla que la mecànica de fluids amaga respostes a més problemes dels que ens pensem.
De fet en el fons tot flueix, els cotxes, la gent, els diners, les idees, ...

A reveure

Anònim ha dit...

Salutacions centpeus,

Bé, jo pateixo cada dia els embussos per entrar a treballar a Barcelona i quan vaig sentir la noticia de que reduirien la velocitat a 80 km/h. El primer que em va venir al cap va ser "doncs ja m'agradaria anar a 80km/h" perquè la realitat és que vaig a molt menys, estic parada!!!

Jansy ha dit...

Jo cada dia passo per la zona 80 i haig de dir que el consum se m'ha reduït considerablement. De fet, el consum és una de les coses que més controlo del meu cotxe (sincerament, per la butxaca). Si comparo amb la gent que conec, consumeixo molt poc i he deduït que la culpa la té el fet de que condueixen amb marxes baixes. A banda que no accelero bruscament ni em desespera anar a 80km/h, quan supero els 75km/h poso la 5a marxa, mentre que d'altres conductors mantenen la 4a (fins als 90km/h, a vegades). Suposo que depèn dels cotxes, però si els conductors provessin de conduir amb marxes altes crec que es reduiria molt el consum i, per tant, la contaminació.

Per cert, tinc una mitjana de 3,8 litres per cada 100km amb un Citroën C4.

Vicent ha dit...

Doncs jo vaig fer una prova. Habitualment vaig a treballar del meu poble a Castelló (sobre els 20+20 Kms) amb 19 rotondes. Consum 07'00 litres, velocitat mitjana, 43. Vaig anar a la Vall d'Uixò (40+40), 4 o 5 rotondes i molta autovia, 06'00 litres als 100, velocitat mitjana 67. Com que ara ho faig de memòria, el consum era una 17 per 100 superior, a velocitat més lenta per les rotondes i la velocitat era, sense rotondes un 53% superior. Els accidents, no els sé, la contaminació es dedueix.

Alasanid ha dit...

El que passa amb la contaminació es també un tema espinós.

La veritat és que s'ha reduït menys del que s'esperaven segons diuen. Però la veritat és que segueixen passant-hi cotxes i a més a més l'atmosfera també és un gran fluid i s'ha de tenir en compte un bon grapat de variables i segur que en moltes ocasions duü al caos (determinista però).

PS: Sens dubte la psicologia hi té un paper molt important en els temes d'obligacions.

Vicent ha dit...

De l'Alcora a la Vall, van ser sis viatges.

Vicent ha dit...

Per tant, dedueix que en el meu cas, menys velocitat, però molta més contaminació, un 17 per 100. A la llarga més morts.

Dan ha dit...

carquinyol. Mmmm. m'agrada el raonament d'anar a 0 km /h per prevenir accidents. però cal anar amb compte, perquè la seqüència no és lineal. Si enlloc de 0 fossin 5 km/h, tots en primera i una contaminació brutal!
:-)

fcassarra. Exacte. Encara que la diferencia de temps sigui de únicament 4 minuts, semblen molts més.

joan ayats. Crec que era en jacques Coustou que va dir que al mon hi ha tres fluids que ho controlen tot: L'aire, l'aigua i els diners.

anonima: De manera que al final estas d'acord en que l'ideal es anar tots a 80 km/h, oi?
;-)

Jansy. Aquesta es una altre variable a considerar. La manera de conduir de cadascú. Unf actor que afecta molt al consum, i també als accidents!.

Vicent. El que passa amb les prioves individuals es que ens fan perdre la perspectiva. El problema a resoldre no es com optimitzar el consum d'un cotxe, sinó el de 20.000 cotxes intentant entrar en una tarda a Barcelona. I aleshores les solucions òptimes per casos individuals deixen de ser-ho al moure's en conjunt. I al revés. Solucions que no tindrien sentit per un cotxe solet anant per una autopista buida, passen a ser òptimes si estas envoltat d'altres conductors. Això es un altre factor que noto que condicionava molt els comentaris a favor i en contra de la mesura.

alasanid. Per descomptat si la teoria del caos es pot aplicar a alguna cosa és a les variables del tràfic. I amb alguns conductors que hi ha, encara més!
:-D

Jesús M. Tibau ha dit...

la reducció de morts justifica sobradament la mesura i l averitat és que le spoques vegades que vaig a BCN trobo l'entrada menys estressant

Anònim ha dit...

Hola Dan, un petit aclariment, quan parlem de moviment és "transit", del verb transitar, i no diem tràfic! Tràfic és del verb traficar!