dilluns, de novembre 09, 2009

Trangènics; el plantejament

Si heu anat seguint una mica aquest blog, potser haureu notat que hi ha alguns temes relacionats amb la ciència i amb una notable actualitat que mai no he tractat. De vegades és simplement perquè trio els temes en funció de les ganes que en tingui aquell dia. Hi ha alguns que conec poc, que em fan mandra o que mai no trobo el moment. Però algun altre si que el voldria comentar i no trobo la manera de fer-ho. D’aquests n’hi ha un que per més voltes que li dono, simplement és impossible fer-ho en un espai tant reduït com un post. Hi ha massa arguments, massa detalls i massa implicacions i massa prejudicis per resumir-ho amb un mínim de rigor. Es tracta dels transgènics.

De manera que aquesta setmana faré un petit experiment amb el blog. Serà una setmana monotemàtica per comentar quatre coses sobre els aliments transgènics. I cal una setmana perquè és evident que aquest tema desperta moltes passions. Fa poc vaig llegir un article a un diari on comentava com de difícil resulta trobar informació no esbiaixada sobre els transgènics. Es poden trobar arguments radicalment en contra o altres absolutament a favor. Normalment amb un notable grau d’exageració. És com parlar amb seguidors del Barça i del Real Madrid. El que per uns és un penalti claríssim, pels altres és l'àrbitre, que està comprat.

Com passa sempre, les noves tecnologies obren un grapat de noves possibilitats i generen un altre grapat de nous riscos. Hi ha qui minimitza els perills i només fa notar les virtuts: asseguren que amb això podrem frenar la fam al món i obtenir collides amb més nutrients, més resistents a les plagues, a la sequera o a condicions desfavorables. Fins i tot podem aconseguir aliments dissenyats específicament per necessitats especials, sense gluten, rics amb vitamines, o que continguin fàrmacs si fa falta. Altres s’esgarrifen amb els perills i opinen que no compensen les avantatges ja que no podem controlar com afecten aquests conreus als ecosistemes que els envolten, a les plantacions del costat o als insectes que pol·linitzen. Tampoc tenim tant clars els efectes sobre la salut quan ingerim aquests productes que no existien en forma natural fins ara.

En el fons, tothom té part de raó, i ningú la té tota. El que si que hi ha són uns enormes interessos al voltant, que emmascaren tota la historia.

Tampoc es tracta de convèncer a ningú, que tots ja som grandets per opinar el que ens sembli. Però al menys va be tenir clar quan ens informen i quan ens estan venent una moto. Per això no pretenc aclarir les coses ni vendre el meu punt de vista (encara que sempre que escrius alguna cosa, és una mica el que fas). En el fons, aquest joc de dedicar-hi una setmana ho faig sobretot per a mi mateix. Per veure si obligant-me a escriure quatre posts n’aprenc una mica més d’un tema que conec per sobre però que no és el meu camp de recerca en absolut. Sincerament, sempre que sento parlar tant als defensors com als detractors em poso de mal humor per les evidents exageracions i la manera tant tendenciosa que tenen uns i altres de plantejar les coses. A més, ho tenen claríssim i opinen que qui pensa diferent o be està comprat per les multinacionals o be és un pardillo que enyora la vida primitiva.

De manera que, perquè tothom pugui enfadar-se algun dels dies, el que faré serà dedicar un post a entendre que és un transgènic des d’un punt de vista més abstracte. La part científica pura i dura, per entendre'ns. Un altre per comentar les oportunitats que ofereix aquesta tecnologia, un tercer dia per tractar dels riscos que comporta i al final el divendres una mica de resum.

A veure que en surt de tot plegat.

22 comentaris :

Brioxet ha dit...

Doncs molts anims amb la setmana temàtica. Estic segur que tots hi aprendrem molt del tema!

Carquinyol ha dit...

Segur que aquests apunts ens ajuden a formar-nos una opinió. Jo la veritat és que no tinc una opinió gaire clara, només penso que en temes vitals com aquest i sense conneixer ben bé l'impacte que pot tenir sobre el medi ambient s'ha d'anar amb molta cura amb el que es fa... i quan hi ha molts diners per mig aquesta cura apareix contades vegades.

David ha dit...

Ara feia dies que m'era impossible entrar al bloc i veig que hi entro un dia assenyalat. Tinc ganes de llegir els teus escrits sobre un tema tan actual.
Sort

Frij ha dit...

Aveiam si m'ho aclareixes una mica a mi també, pq jo també, és un tema que li porto anys donant tombs i em vaig posicionant d'un extrem a l'altre.

Dan ha dit...

Brioxet. O potser acabarem d'embolicar-nos del tot :-D

carquinyol. Aqui ja apuntes el principal problema (que no es científic de fet) que hi ha molts, moltíssims, diners en joc.

David. Doncs mira. Arribes al punt.

Frij. A mi també em passa això de veure els arguments d'uns i altres i creure que tots tenen raó.

Alepsi ha dit...

Trobo que és una gran idea, això de la setmana temàtica.

Tots en treurem una gran part positiva... del tema transgènics hi ha tantes milions de versions diferents que una ja no sap què creure's.

McAbeu ha dit...

A veure si entre tots en trèiem l'aigua clara encara que serà difícil, suposo que com tot té la seva part positiva i negativa i que caldria trobar un terme mig.
Amb el teu permís, començo la "setmana temàtica" amb una pregunta que des de una gran ignorància en aquest tema sempre em ve al cap quan es parla de transgènics: Quina diferència hi ha entre un transgènic modern i un híbrid de tota la vida?

Clidice ha dit...

Estic encantada amb aquesta iniciativa teva :) a casa és una discussió eterna entre el fill gran que acaba biotecnologia i el petit que fa sociologia. Diguem que m'agradarà veure com ho desenvolupes, per fer-los callar a tots dos, si més no ;P

Salvador Macip ha dit...

Una bona iniciativa! I molt necessària. Molta sort i a veure com et surt (segur qeu bé).

eva ha dit...

Amb candeletes que espero la primera entrada. També estic una mica farta de llegir només opinió, mai fets, i sempre massa exagerada i poc raonada.

Jo l'únic que veig clar de l'afer és que l'elevadíssima politització de l'afer afavoreix principalment que se'n parli poc (a nivell científic, vull dir, i tu n'ets una prova, com es reflecteix a l'inici d'aquesta entrada, que t'has resistit a parlar-ne durant temps pel debat, normalment més polític que científic, que genera). I que se'n parli poc científicament afavoreix, sobretot, que es reguli poc, es conegui poc, que s'investigui poc (investigació pública i publicada, vull dir, ja sé que les empreses sí que ho investiguen!!), etc. I potser no és tan difícil veure a qui afavoreix que no es reguli.

Rita ha dit...

Em sembla fantàstic que ens ajudis amb això, que em sembla que ens té a tots ben desconcertats.

Iris Gual ha dit...

Jo també estic espectant amb la teva opinió. A veure si hi poses una mica de llum!

Enric Milà ha dit...

Si jo també he llegit molts punts de vista sobre aquest tema, molts a favor i molts altres en contra i no sé ben bé qui creure'm.
A veure si n'entreiem l'entrellat entre tots.

Dan ha dit...

Alepsi. A veure que en surt. Perquè igual només acabem amb un milió més una opinions. però segurament pot donar peu a debats interessants ;-)

McAbeu. Ai! el terme mig. Tant poc valorat massa vegades. Del que preguntes, una mica de paciència, que sinó, demà ja no tindré gaire res a explicar :-D

Clidice. Ostres. Segur que teniu vetllades entretingudes! Però no et facis gaires il·lusions, que els que son del Barça sempre ho seran i els del Madrid igual.

SM. A veure. De cop, tinc la sensació que m'he ficat en un bon embolicat.

eva. I tant! Aquest és el principal problema. N'hi ha altres, però quan hi ha tants calers en joc ja no saps que pensar.

Rita. A veure. Tampoc es que jo ajudi massa, però pot donar peu a punts de vista interessants.

Iris Gual. No em sobrevaloris, que després et decebré ;-)

Enric Milà. I si més no, tindrem una mica més clar de que parlem quan parlem de la cosa. Almenys aquesta és la idea. Després ja veurem com surt.

Fina ha dit...

Seré tot ulls aquesta setmana!

Meritxell ha dit...

Això és el que feia falta! La veritat és que és un tema complicat, i com ja has dit, les informacions són sovint esbiaixades. Ja et segueixo, però aquesta setmana amb una especial atenció.

Llengot ha dit...

Com la resta de lectors, espero amb candeletes! :D

Xènia ha dit...

Endavant Dan, molts ànims!

Em sembla una proposta genial a veure si així ens és més fàcil posicionar-nos o almenys tenir-ho més clar! merci!

Alasanid ha dit...

Fantàstic, és un d'aquells temes que volia saber de què van (perquè la gent es pensa que d'això en sé...) però que no m'entussiasma suficient com per buscar informació no adulterada pel meu compte.

De manera que seguiré atentament els pros i els contres, que vagi bé amb la setmana.

PS: Dan, fer setmanes temàtiques ja ho fas més o menys cada any a principis d'octubre :D

Anna ha dit...

jajaja, al final t'has decidit a entrar al cau de la fera! :DDD

Et seguiré de prop aquesta setmana,a veure com acaba tot plegat... i quina fauna apareix pels comentaris! Esperem que no t'hagis d'enfrontar amb gaire fonamentalistes.

Matgala ha dit...

Bona idea! A veure què aprenem aquesta setmana!

Hi haurà més setmanes temàtiques? :-P

Anònim ha dit...

Vull xescus.