divendres, d’abril 21, 2006

Placentes

De cop es parla molt de les placentes arrel de les declaracions d’en Tom Cruise, que diu que es menjarà la placenta quan neixi el seu fill. És curiós que sovint es parla de la placenta del nen, tot i que estrictament la placenta no es del nen ni de la mare, sinó una barreja dels dos. És feta de teixits materns per una banda i de teixit fetal per l’altre.

De fet, la placenta és un filtre per on passa la sang de la mare abans d’arribar al fetus. A més, també fa una feina important alhora de fabricar hormones durant tot l’embarás. I com que tothom està pendent de la criatura durant el part, pocs es fixen en com és una placenta de veritat.

Realment es una mica desagradable, però és que si no fos per les implicacions emocionals que comporta i que ens el fan extraordinari, tot el naixement d’una criatura es un procés poc bonic estèticament. La placenta ve a ser com un disc de carn, molt irrigat amb sang, de la que penja el cordó umbilical que ja han tallat. La visió es poc agradable perquè és una cosa molt sangonosa, però és que el que té sobretot son vasos sanguinis. No pot ser d'una altre manera ja que és aquí on es barrejen les sangs de la mare i del fetus. Una missió importantíssima. La placenta és l'organ que manté viva la criatura.

A veure. Realment no és una cosa extremadament fastigosa, com pensen alguns, però tampoc és una preciositat. És com qualsevol òrgan intern del nostre cos. Potser estem massa acostumats a viure en un mon net, polit i asèptic on no acostumem a veure com som en realitat per dins. I després del part, el nen també neix sangonós i lleig, però de seguida el netejem, l'abracem i el mirem amb ulls emocionats (com ha de ser), mentre que la placenta simplement es llença a un cubell.

I si aneu al bany i mireu la composició de moltes de les cremes facials que fan servir les noies, veureu que contenen extracte de placenta. També n’hi ha en alguns dels compostos vitamínics que hi ha al mercat. Curiosament hi ha qui es queixa de que alguns productes contenen massa compostos de química, però tampoc li agrada quan hi ha productes naturals (com l’extracte de placenta).

En realitat això de menjar-se la placenta no és un costum estrany en moltes cultures primitives. De fet, la majoria d’animals ho fan. La placenta és carn i te un cert valor nutritiu. Desprès del part les mares de qualsevol espècie de mamífer s’enfronten a una prova metabòlica enorme. Cal fabricar molta llet per alimentar una cria! Necessitarà fins l’última caloria que pugui arreplegar. Llençar una placenta és un malbaratament de recursos que no és pot permetre.

Un altre tema és si en Tom Cruise està necessitat de calories (o si pertany a una cultura primitiva). Sincerament això de cruspir-se la placenta em sembla una bestiesa a no ser que estiguis en situació propera a la desnutrició. I en aquest cas hauria de ser per la mare. Ell ha dit que ho farà pels nutrients i vitamines que conté, però de nou, no em dona la sensació que li facin falta gaires nutrients ni vitamines a l’amic Cruise o que no els pugui aconseguir per altres vies.

I és que un pot fer el que li doni la gana, per descomptat. Com si es vol fer un preservatiu amb el cordó umbilical. Però que ho justifiquin amb ximpleries ja és una mica empipador. Sincerament dona la sensació que es tracta de fer el numeret per tal que en parlin d’ell.

13 comentaris :

Anònim ha dit...

Com molt bé dius, hi ha explicació per a tot, i més per un òrgan tan especial com la placenta (de fet, a mi que la gent es mengi la placenta no m´escandalitza... cadascú, a casa seva...), però jo crec que el Tom Cruise ja s´està passant una mica en tot el que es refereix a aquest part... de veritat, no sé que els ensenyen a l´església de la Cienciologia!!

Dan ha dit...

Tot plegat es un pel exagerat. A la inmensa majoria de dones la matriu es recupera molt be sense necessitat de menjar placentes. El que cal es simplement fer una bona nutrició post-part.
I si, els cienciolegs son uns numereros

Anònim ha dit...

El Cruise ho fa per cridar l'atenció, com els nens, què hi farem!!

A veure, jo he estat al part dels dos meus fills i va ser maravellós i espectacular. Crec que no ho oblidaré en la meva vida. Mai em vaig fixar si allò era lleig o no.

I la placenta la vaig mirar detenidament i en cap moment em va semblar fastigosa. Era com un totxo de carn i també vaig trobar molt curiós que en la nena va sortir amb una determinada forma i amb l'altre totalment diferent (inclús amb colors diferentes en determinades zones).

Potser alguna altra cosa la trovaria fastigosa, però en tot el que vaig veure no vaig trobar res d'aquest tipus.

Salut!

Anònim ha dit...

JO la veritat tampoc crec en la necessitat de menjar-se la placenta però com tu dius, ell fa el que vol i és una forma de vendre's...a mi ja de per si em fa força fàstig la carn però vaja, si algun dia em moro de gana no sé el que arribaré a menjar!(no vull saber-ho!)

Mlavix ha dit...

N'hi ha que neixen estrellats! Personalment crec que no hi ha cap dubte de què la gràcia està en l'espectació pel col·lega malalt, ni vitamines ni hòsties, el cas és que més d'un ja ha escrit sobre ell. El preu a pagar per mantenir-se en la fama avui dia, en temps de vertígen comunicatiu, comporta aquestes coses: fer el subnormal.

Anònim ha dit...

Doncs si ho ha fet perquè es parli d'ell, ho ha aconsegui; si fins i tot en Dan ho ha fet!
Salutacions a tots.

bellosoli ha dit...

Aquest senyor Cruise ja fa temps que ha perdut el nord (si és que mai n'ha tingut). Jo tampoc crec que li calguin les vitamines ni res, ni tan sols crec que necessiti dir les bestiesses que diu per a que es parli d'ell, perquè ja s'en parla prou. Suposo que els de la cienciologia li han menjat el tarro, però això mai no ho sabré ni m'importa massa.

La placenta, veient la foto, sí que és prou desagradable. Estic d'acord amb tu que estem massa acostumats a un món higiènic i quan ens veiem per dins... buf! El part és bonic pel que significa però jo no em veuria amb cor d'assistir a cap... és que a mi la sang com que no m'agrada massa (be, ho admeto, crec que em marejaria!)

Dan ha dit...

Omalaled.. pero es que quan son els teus flipes tant!

labmaniakes, es cert, mai es pot dir... d'aquesta placenta no en menjare ;-) pero quasi!

mlavix. Si que fa el numeret el noi. I es curios, perque tampoc sembla que li calgui.

Cosespetites! Jo volia parlar de placentes, no del Tom Cruise (bueno, quasi no)

Bellosoli. Tampoc es tant desagradable. De fet, quan siguis tu ja veuras. Si estaves al inici, has d'estar al final!

Anònim ha dit...

en Tom és ... caníbal? no ho sabia!

Anònim ha dit...

Bon dia, Dan!!

Dan ha dit...

Doncs una mica canibal sembla. Qui ho diria.

Bon dia, bondia.

Alae ha dit...

Jo també ho vaig veure al Club. La primera vegada que ho sents, sembla molt estrany, a part de fastigós. Però, al veure la naturalitat de la mare que ho explicava, doncs em va parèixer un poc menys estrany (encara que impressiona molt)

Anònim ha dit...

aixo mola molt pero amb sexe mes