dijous, de desembre 01, 2005

Escalfament global

Llegeixo unes declaracions d'en Michael Crichton (l'Autor de "Park Juràsic", "Rescat en el temps" i moltes altres novel.les d'èxit) i em quedo descol.locat. La seva darrera novel.la "Estat de por" descriu la teoria que el canvi climàtic no es real però que les organitzacions ecologistes ho mantenen per tal de justificar la seva existéncia (i els fons que recapten). En la web d'en Crichton compara la teoria del escalfament global amb la antiga teoria de l'eugenèsia, segons la qual calia actuar per millorar la qualitat genètica de la espècie humana, que va estar de moda a principis del segle XX.
Em sembla molt evident que tot plegat ho fa per muntar una mica de soroll, per tal que el critiquin, però que li comprin el llibre. Ja se sap: "Que parlin de mi, malament o bé, però que en parlin". Però em sap una mica greu. A mi m'agraden les seves novel.les, i crec que no li cal una maniobra tat grollera. I si el que defensa ho creu, encara pitjor. Perquè hi ha raonaments que son prou absurds, com el que defensa en aquest cas, que casualment coincideix amb el que defensen les indústries més contaminants: Com que encara no tenim dades científicament incontestables que demostrin que efectivament la Terra s'està escalfant, doncs encara no cal fer res.
És com dir. Tinc febre, vomito, m'han sortit grans per tot el cos, tinc taques a la pell, no m'hi veig d'un ull i estic tant marejat que no m'aguanto dret. Però com que el metge encara no ha emés un diagnóstic, actuarè com si no em passés res.
I és una trampa perquè les dades de la ciència, mai son incontestables. Totes les teories estan constantment sotmeses a revisió. Per això avança. Però si el volum de gel de totes les geleres del mon es va reduïnt, si la floraciò dels arbres comença unes setmanes abans que fa uns anys, si l'Antàrtida va perdent blocs de gel de la mida de Catalunya, si el fenòmen de "El Niño" te lloc cada cop amb més freqüència, si els huracans de força 4 o 5 estàn deixant de ser una novetat, si la temperatura promig del planeta detectada per diferents métodes està augmentant de manera mesurable, si... Si tot això està passant, opinar que podem ignorar tots aquests fets fins que n'estiguem realment segurs que alguna cosa passa em sembla profundament estúpid.
Potser al final l'augment de gasos hivernacle no hi tindrà res a veure, la contaminació no tindrà cap efecte i tot tornarà miraculosament a la normalitat. Bé, doncs al menys haurem aconseguit desenvolupar noves tecnologies més "netes" i potser una conciència ecològica més assentada. Encara que jo crec que l'escalfament global és un perill cert, no em faria res estar equivocat.
És que hi ha vegades que has de discutir obvietats i fa com ràbia. És millor pecar d'excés de precaucions que de inacció. I el raonament que diuen alguns encara és pitjor. No cal fer res. amb el temps, la ciència i la tecnologia trobaran maneres de solventar el problema. És un altre ximpleria com dir: Puc agafar qualsevol infecciò, que amb el temps els metges trobaran la manera de curar-me (i si no, potser els demandarè).